reklama

Camino - balíme sa.

Takmer rok pred odchodom na Camino som začal zisťovať, čo všetko tam budem potrebovať. Urobil som si prienik množín všetkého možného, čo som zistil na internete, kúpil som si jednu knihu a výsledkom bol prvý zoznam.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (0)

Ten zoznam som asi dvakrát zredukoval a prepísal, kým som dostal to, o čom som si myslel, že je to to pravé. Ak by som po návrate mal znova premýšľať o tom, čo si zobrať, vyšlo by asi toto:

Obuv - väčšina ľudí šliapala v goretexových nízkych,alebo vyšších Salomonoch, čo je dosť drahá záležitosť. Ja som mal klasické wibramovky s lacnou napodobeninou Goretexu. Poslúžili a vydržali. Odporúčam rezervné šnúrky. Topánky a ruksak treba vybrať ozaj starostlivo, radšej kvalitnejšie a drahšie. Na prezutie sandále. Nech sa noha prevetrá.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Ruksak - veľmi dôležitá vec!!! Budete v ňom mať spakované všetko a ponesiete to viac než mesiac. Aby chrbtica netrpela, radšej kvalitnejší. Zase, najviac používané a asi aj najpraktickejšie boli ruksaky značky Osprey a Berghaus. Veľkosť cca 40-50 litrov. Viac netreba. Ja som mal niečo lacnejšie, veľkosť až 66 litrov. Hlavne nech má vetrací priestor na chrbte a kvalitné pásy na ramená, aby sa nezačali "húžvať". Väčšina kvalitných ruksakov dnes zahŕňa obal proti dažďu. Ak váš nemá, rozhodne odporúčam dokúpiť.

Palice - rozhodne áno. Ja som ich vymenil za selfie stick, čo bola asi moja najväčšia hlúposť pri príprave. Hodne odľahčia chrbát, ramená, hlavne v klesaní, ale aj pri strmších výstupoch.

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Tam dole je nejaká vodná nádrž. Takmer bazén.
Tam dole je nejaká vodná nádrž. Takmer bazén. (zdroj: Anton Kovalčík)

Šitie - ja som si síce nič neroztrhol, ale určite sa zíde. Ak nijak inak, tak pri zbavovaní sa pľuzgierov.

Dlhé nohavice, resp. aj bermudy na prezlečenie. Ja som mal oboje. Dlhé nohavice, ktoré majú zips v oblasti kolien, takže sa dajú skrátiť, alebo predlžiť podľa potreby.

2x tričko - odporúčam tričká, spodné prádlo a ponožky z technických materiálov. lepšie sajú a odvetrávajú pot, než bavlnené, a hlavne rýchlo schnú, najmä po vypraní.

Košeľa - môže a nemusí byť. Krátky rukáv, podľa možností technického materiálu. Mal som jednu, s vreckami na hrudi a s jedným skrytým vreckom pre uloženie peňazí.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Ponožky - 4-6 párov - opäť najradšej kvalitné, rýchloschnúce. Dostať ich určite v obchodoch so športovými a turistickými potrebami. Aj na internete.

Spacák - nie je potrebný hrubý. Skôr naopak, aby zabral čo najmenej miesta v ruksaku. Môj bol obrovský.

Boxerky, resp. spodné prádlo - 4-6 x opäť rýchloschnúce.

Plášť do dažďa - nie je treba, ak máte kvalitnú goretexovú bundu s kapucňou. Ja som ho mal, ale nevyužil, pretože mi počas cesty nepršalo, iba mrholilo.

Albergue sú vybavené dobre, nie každá má bazén...
Albergue sú vybavené dobre, nie každá má bazén... (zdroj: Anton Kovalčík)

Tabletky proti bolesti - človek nikdy nevie.

Klobúk - so širokou strieškou, alebo minimálne čapica so šiltom. Ten môj klobúk mal skrytú priehradku na peniaze.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Krém na opaľovanie, slnečné okuliare - rozhodne sa zídu.

Toaletné potreby - potrebujú aj špindírovia. 

Osuška - najlepšie opäť z technického materiálu. Nie je príjemná na dotyk pri utieraní, skôr sa lepí, ale rozhodne rýchlo vyschne. Mal som aj malý froté uterák len tak, na utretie rúk a tváre od potu.

Mobil a nabíjačka - kvôli kontaktu a komunikácii. Každá albergue má aj WiFi. A na každej je dostatok miesta na dobitie batérie mobilu.

Fotoaparát - rozhodne potrebný. Všetko si nezapamätáte. Ja som urobil mobilom vyše 730 fotiek.

Baterky do fotoaparátu - tužkové sa dajú dokúpiť prakticky všade.

Zvláštny kamenný most. Pamiatka na stredovek.
Zvláštny kamenný most. Pamiatka na stredovek. (zdroj: Anton Kovalčík)

Štople do uší - aby som mohol v noci spať, ak by niekto silno chrápal. Zbytočné. Použil som len dva. Nejak extra nepomohli. Bol som taký unavený, že som hneď zaspal.

Čelové svetlo - baterka - veľmi pomôže, pretože sa začína väčšinou za tmy. Je lepšie, než baterka do ruky.

Príbor na jedenie - zbytočnosť. Ak, tak radšej vreckový nôž. Albergue sú vybavené, reštaurácie tiež.

Nafukovací vankúš - ak potrebujete mať v noci vyššie pod hlavou. Pre mňa zbytočnosť, ktorú som vláčil. Takmer každá albergue má na posteli vankúš.

Vložky do topánok - môžu sa zísť, ja som ich nevyužil.

Teplejšia čapica - niekedy môže silno fúkať, resp. rýchlo sa ochladiť, hlavne vo väčších výškach.

Holenie - penu na holenie som vyhodil po troch dňoch. Zistil som, že mi stačí iba teplá voda, resp. obyčajné mydlo a jedno (dvoj-) razové žiletky.

Deodorant - dobrá vec. Čo najmenší. Ak gulička, tak v plaste, nie v skle.

Občerstvovacia stanica.
Občerstvovacia stanica. (zdroj: Anton Kovalčík)

Šnúra na prádlo a kolíčky - s najväčšou pravdepodobnosťou absolútna zbytočnosť. Albergue majú dosť miesta na vešanie prádla. A niečo (napr. osuška) sa dá sušiť aj na konštrukcii postele.

Povraz - pre prípad núdze môže pomôcť. Čert ho vie.

Vodotesný obal na dokumenty - vrelo odporúčam. Existuje taký v podobe ľadvinky. Nosil som v ňom jednak peniaze, ale aj pas a credential, kde boli pečiatky z jednotlivých albergue, resp. rôznych barov a kostolov, ktoré sú potrebné pre vydanie Compostelly. Ak by sa rozmočili ... smola.

Náplaste - obyčajné, ale hlavne Compeed. Sú drahšie, ale neoceniteľné pri liečení pľuzgierov. Malé nožničky a jeden, dva obväzy sa tiež zídu.

Toaletný papier - bohato stačí jedna rolka, prípadne vôbec nie. Menej miesta zaberú a praktickejšie môžu byť klasické hygienické papierové vreckovky. Tiež sa dajú všade dokúpiť. Stačí ich 4-6 balíčkov.

Prací prostriedok - existuje špeciálny turistický, koncentrovaný a ekologický, v plastovej nádobke asi 100 ml. Alebo obyčajné mydlo na pranie.

Svitanie na Camine... už ani neviem ktoré.
Svitanie na Camine... už ani neviem ktoré. (zdroj: Anton Kovalčík)

Vak, alebo fľaša na vodu. Odporúčam hliníkovú fľašu veľkosti jedného litra. Vak má väčšinou dva litre, nosíte ho v ruksaku. Výhodou je, že sa nemusíte zastavovať, keď sa chcete napiť, stačí potiahnuť cez hadičku. Nevýhodou je, že sa nemusíte zastavovať, keď sa chcete napiť. 

Gamaše - ja som ich nevyužil. Môžu byť užitočné, aby zabránili kamienkom, piesku a blatu, aby sa dostali do topánok.

Podložka pod spacák - tenká, s hliníkovou fóliou, alebo karimatka. Minimálne využitie, len v prípade, ak by ste museli spať niekde vonku, alebo na podlahe. Malá šanca.

Kozmetická taška - praktická vec na zbalenie zubnej pasty, kefky, sprchovacieho šampónu a podobne.

SD karta do fotoaparátu - podľa okolností.

Cesta oploteným lesom, lemovaná množstvom improvizovaných krížov.
Cesta oploteným lesom, lemovaná množstvom improvizovaných krížov. (zdroj: Anton Kovalčík)

Karabínky - pomerne praktická vec napríklad na zavesenie osušky alebo mokrého prádla na ruksak a sušenie za pochodu.. Stačia cca dve.

Termo hrnček - využil som ho iba na pitie z vínnej fontány. Inak všetky albergue majú dosť pohárov a hrnčekov. Ale človek nikdy nevie.

Píšťalka - špeciálna, pre privolanie pomoci. Chvalabohu som ju nemusel využiť, ale bez nej by som ani nevyšiel. 

Mydlo - na bežné umývanie rúk, resp. aj do sprchy, aj s krabičkou.

Kartáč - na prípadnú hrubú špinu, resp. prach na oblečení a obuvi.

Templársky hrad v Portomarin.
Templársky hrad v Portomarin. (zdroj: Anton Kovalčík)

Batérie do čelového svetla. Ak ste kúpili na začiatku nové, náhradné netreba, ak tak sa dajú cestou dokúpiť.

Sveter - ak sa ochladí, je neoceniteľný. Alebo miesto neho bunda fleece.

Karta európskeho zdravotného poistenia - bez nej ani nechoďte. Človek nikdy nevie. Prajem vám, aby ste ju nepotrebovali.

Táto albergue vyzerá, ako by bola na Hawaji.
Táto albergue vyzerá, ako by bola na Hawaji. (zdroj: Anton Kovalčík)

p.s.: Ak uvádzam "každá albergue", nemyslím tým absolútne každú, ale každú, kde som nocoval. Výnimky sa, samozrejme, môžu nájsť.

Anton Kovalčík

Anton Kovalčík

Bloger 
Populárny bloger
  • Počet článkov:  505
  •  | 
  • Páči sa:  1 739x

Vyštudovaný ekonóm. Som ryba, ktorá väčšinou pláva proti prúdu, aj keď niekedy narazí hlavou o kameň. Nemám rád nekritické prijímanie čohokoľvek, čo sa mi naservíruje. A som notorický optimista. Zoznam autorových rubrík:  Prežijeme?Web náš každodenný...Te Deum...Kde bolo tam bolelo...Infovojna.Wokenaci.Ekonómia (nielen) pre laikov.Heavy mentalČo na to profesor Higgins?Magistra vitae.SúkromnéNezaradenéVox popapuli.

Prémioví blogeri

Monika Nagyova

Monika Nagyova

295 článkov
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Pavol Koprda

Pavol Koprda

9 článkov
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu