reklama

Biblia a humor.

Kardinál Walter Kasper vo svojom Úvode do kresťanskej viery v roku 1980 napísal nasledujúce slová:

Písmo: A- | A+
Diskusia  (1)

"Nedostatok humoru a nedotklivosť, do ktorej sme my v dnešnej cirkvi a súčasnej teológií tak často skĺzli, je asi jednou z najvážnejších námietok, ktoré je možné vzniesť voči Kresťanstvu dnešných dní." 

Existujú dva druhy príbehov. Rodičia rozprávajú svojim deťom o tom, ako sami vyrastali, akí boli dobrí, usilovní, poslušní... Niekedy potom starí rodičia rozprávajú o tom, čo rodičia skutočne robili, keď vyrastali. Jedni aj druhí rozprávajú rovnaké príbehy, obsah sa však mení. Rodičia sa snažia svoje príbehy očistiť od neželaných skutočností, starí rodičia rozprávajú pravdivejšie príbehy,bez vynechania háklivostí. Rodičovské príbehy predpisujú ideál, ktorý nemožno dosiahnuť, prarodičovské obsahujú viac humoru, dávajú nádej a plnosť života, tým, že zdieľajú skutočnosť, plnú nedokonalostí a nedostatkov, možno zahanbujúcich detailov, ktoré sú podobné tomu, čo poznáme z vlastného života a s ktorými sa môžeme viac stotožniť.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Biblické príbehy sú takýmito starorodičovskými príbehmi. Ježiš, sv. Pavol, aj Starý Zákon nám predkladajú príbehy s neobrúsenými hranami - neetické a dvojzmyselné postavy, nevyriešené problémy, či prekvapivé rozuzlenia. Uvádzajú patriarchov, matróny, nasledovníkov nie ako dokonale morálne a spoľahlivé osoby, ktoré ani zďaleka nedokážeme svojim životom napodobniť, ale ako osoby, ktoré sú často nemorálne, nespoľahlivé a povedané dnešným jazykom politickej korektnosti "intelektuálne znevýhodnené". To nám dáva nádej, že aj napriek našim chybám a nedokonalostiam môžeme byť Jeho nasledovníkmi. 

Koľkokrát Peter zaprel Ježiša? Trikrát. Vylúčili ho potom spomedzi nasledovníkov? Nie. Naopak, stal sa hlavou vznikajúcej cirkvi. Na začiatku Svätého Evanjelia podľa Matúša je vymenovaný rodokmeň Ježiša Krista. Tvoria ho postavy dobré, aj zlé, aj klamári a zradcovia vlastných bratov. Je tam aj prostitútka Rachab, praprababka kráľa Dávida, králi, aj obyčajní ľudia, tí, ktorí boli vernými služobníkmi boha Izraela, aj tí, ktorí Ho opustiili a slúžili iným bôžikom. Jeho predkovia boli rozhodne nedokonalí. 

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Keď to vidíme v súvislostiach, môžeme byť svedkami mnohých absurdných, či aj humorných situácií, nie však ak to vnímame mimo kontextu.

Nikde v Novom zákone sa neuvádza, že sa Ježiš smial, no neexistencia dôkazu neznamená dôkaz neexistencie. Vo svojom učení používal mnoho obrazov a prirovnaní, ktoré by boli komickými pre ľudí, ktorým ich rozprával, dnes ich však už tak nechápeme. Je to napríklad prirovnanie o ťave a uchu ihly, brvne vo vlastnom oku, zapálenej lampe pod obráteným košom, o stavaní domu na piesku, či o tom, že otrok by mal jesť pred domácim pánom (Luk. 17:7-10).

V príbehu o márnotratnom synovi je pre Ježišových súčasníkov absurdná až smiešna predstava, že by bohatý a mocný muž bežal naproti svojmu synovi. Spoločensky a kultúrne by ho to znemožnilo, bolo by to pod jeho dôstojnosť. 

SkryťVypnúť reklamu
reklama

V príbehu o milosrdnom Samaritánovi je hlavným charakterom cestujúci Samaritán, príslušník národa, ktorým Židia opovrhovali, ešte k tomu obchodník s vínom a olejom, ktorými opovrhovali aj jeho vlastní rodáci. Takých ako on pokladali za podvodníkov a zlodejov. Zbitú obeť lupičov zaniesol do hostinca, teda na miesto, ktoré bolo v tej dobe pokladané za zlodejský brloh, takmer s istotou, že samotný hostinský bol tiež jedným z nich. Dnes by sme asi povedali, že bol prechovávačom ukradnutého tovaru. Keďže náš milý Samaritán vedel, ako to funguje v ich kruhoch, krčmára jednoducho podplatil, aby sa o raneného postaral. Tak sa morálnym hrdinom nestal ani kňaz, ani Levita, ktorých židovské náboženstvo zaväzovalo postarať sa o raneného pocestného, ale niekto, koho oni pokladali za ľudsky menejcenného. 

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Pokračovanie.

Dal som ich na Facebook a nedostali žiadne lajky!
Dal som ich na Facebook a nedostali žiadne lajky! 

Zdroj informácií: Gerald A. Arbuckle - Laughing With God.

 Douglas Adams - The Prostitute in the Family Tree

 Sväté písmo.

Anton Kovalčík

Anton Kovalčík

Bloger 
Populárny bloger
  • Počet článkov:  506
  •  | 
  • Páči sa:  1 763x

Vyštudovaný ekonóm. Som ryba, ktorá väčšinou pláva proti prúdu, aj keď niekedy narazí hlavou o kameň. Nemám rád nekritické prijímanie čohokoľvek, čo sa mi naservíruje. A som notorický optimista. Zoznam autorových rubrík:  Prežijeme?Web náš každodenný...Te Deum...Kde bolo tam bolelo...Infovojna.Wokenaci.Ekonómia (nielen) pre laikov.Heavy mentalČo na to profesor Higgins?Magistra vitae.SúkromnéNezaradenéVox popapuli.

Prémioví blogeri

Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

20 článkov
Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
Post Bellum SK

Post Bellum SK

74 článkov
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu